سخنی درباره اهمیت جانمائی آشپزخانه در معماری منازل

دکوراسیون آشپزخانه
1,978

سخنی درباره اهمیت جانمائی آشپزخانه در معماری منازل

دوست عزیزی در فیس بوک ضمن اشتراک تصویر یک آشپزخانه, از همه نظر خواهی کرده بود. برخی اظهار نظرات جنبه های اجتماعی و اقتصادی داشتند. اما از نگاه اینجانب آنچه از دکوراسیون زیبای محل بیشتر جلب می نماید, جنبه معماری آشپزخانه است.


پرده های آویخته در این آشپزخانه نشان میدهد که این فضا حداقل از دو جهت جغرافیائی, ” دید ” به بیرون دارد. این ” دید ” باعث میشود چشم در موقع کار در آشپزخانه، کمتر خسته شود.    

در دنیای امروز, بسیاری از مردان نیز پا به پای خانم خانه در تمام امور منزل مشارکت می نمایند. اما با این وجود هنوز هم کارهای آشپزخانه را عمدتا زنان انجام میدهند.

امور منزل عموما کارهائی تکراری و بهمین جهت معمولا کسالت آور و خسته کننده می باشند. علاوه بر این, کارهای آشپزخانه را نمیتوان به ” فرصتی دیگر ” و زمانی واگذاشت که باصطلاح حال و حوصله داریم.

ظرفها را نمیتوان نشست. غذا نیز باید مرتب پخته شود. خریدهای آشپزخانه واجب ترین خریدهای منزل است. نظافت آشپزخانه را نمیتوان سرسری گرفت. بجز سه وعده غذای معمول, یخچال خانه را جهت میان وعده های گوناگون خانواده ( و بویژه برای بچه ها ) باید همیشه پشتیبانی کرد. از این دست کارهای آشپزخانه بسیار است.

به این ترتیب آشپزخانه, عملا فضائی از خانه است که بجز اطاق های خواب, بیشترین وقت ما در آن میگذرد.

معمولا بسیاری از مهندسین معمار، بهترین دید (view ) را بعنوان ” اطاق پذیرائی ” انتخاب میکنند. این انتخاب بجهت تجاری ( از جمله برای فروش بهتر آپارتمان ) نیز البته اهمیت دارد. معمولا در موقع خرید یا فروش هر آپارتمان, موقعیت, دید و دکوراسیون اطاق پذیرائی بیشتر جلب توجه میکند.


گرچه نمیتوان منکر جنبه تجاری در معماری شد, اما خانه در درجه اول محل تمدد اعصاب, آرامش و آسایش اهالی است !  

اما اگر خانه را نه بعنوان یک کالای صرف، بلکه بعنوان جائی برای تمدد اعصاب و آرامش و استراحت اهالی بنگریم، با توجه به توضیحات بالا به موقعیت آشپزخانه بیشتر دل خواهیم داد. وقتی بیشترین وقت خانم خانه ( یا آقا ) در آشپزخانه صرف اینهمه کارهای تکراری میشود, آنگاه متوجه اهمیت خاص این فضا در منزل خواهیم شد.

یکی از حیاتی ترین امور منزل، همین کارهای تکراری است که پیشتر تنها به چندتای آن اشاره شد. لذا بهتر است با تمهیدات خاص سعی کنیم آشپزخانه را به فضائی دلپذیر در هر آپارتمان بدل کنیم. شایسته است مهندسین معمار در جانمائی این فضا در هر آپارتمان یا خانه بیشتر تامل کنند.

پرده های آویخته در این آشپزخانه نشان میدهد که این فضا حداقل از دو جهت جغرافیائی, ” دید ” به بیرون دارد. این ” دید ” باعث میشود چشم در موقع کار در آشپزخانه، کمتر خسته شود.

سخن درباره دکوراسیون زیبای این آشپزخانه را به فرصتی دیگر وا میگذاریم. تنها به ذکر همین نکته اکتفا میکنیم که شاید زیباترین جنبه طراحی دکوراسیون این فضا, پیوند مناسب ( هارمونی ) اجزاء دکوراسیون آن است.

ویدئو پیوست شامل دکوراسیون بخشهای گوناگون یک منزل است. اما آنچه در این میان بویژه جلب توجه میکند, نسبتا بی توجهی به فضا و دکوراسیون آشپزخانه است :

https://www.instagram.com/p/B9zbFa-BMqL/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.